Saturday, December 14, 2013

အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ဗုဒၥသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္သြားရျခင္းအေၾကာင္း **********************************

အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ဗုဒၥသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္သြားရျခင္းအေၾကာင္း *************************


အစၥလာမ္၀ါဒမထြန္းကားမီ အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ အဓိကကိုးကြယ္ေသာဘာသာမွာဗုဒၥဘာသာျဖစ္သည္ ။


အာဖဂန္ နိုင္ငံ ဟင္ ဒုကတ္ ရွ္ ေတာင္တန္း၏ ေတာင္ဘက္အရပ္ေဒသမ်ားတြင္ ဗုဒၥဘာသာသည္ ထိုစဥ္ကမ်ားစြာစည္ပင္၀ေျပာခဲ႕သည္ ။


ကမၻာ. ပထမဆံုးေသာဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ကို အာဖဂန္နစၥတန္နိုင္ငံကဘူးခရိုင္ဂန္ဒါရာတြင္ တည္ထားခဲ.ျကသည္။


ယခုအခါ ထိုေဒသကို ကန္ဒါဟာ ဟုေခၚ္ျကသည္။ သမိုင္းဆိုင္ရာသက္ေသအေထာက္အထားမ်ားအရ အာဖဂန္နစၥတန္တြင္အစၥလာမ္၀ါဒ မထြန္းကားမီ (ခရာဇ္ေတာ္မေပါ ္မီနွစ္ေပါင္း ၃၀၅ ခု) ကပင္ ဗုဒၥဘာသာအေျခတည္ခဲ.ေျကာင္း သုေတသီတို.ကသံုးသပ္ၾကသည္ ။


ထိုသို. ေစာစီးစြာအေျခတည္ခဲ.ေသာဗုဒၥသာသနာမွာ ေအဒီ (၇) ရာစုတြင္စတင္ေမွးမွိန္လာခဲ.ျပီး ၊ ေအဒီ (၁၁) ရာစုတြင္ လံုး၀ကြယ္ေပ်ာက္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားခဲ.ေလသည္။


ဤေဒသမွာတရုတ္တို.၏ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေျကာင္းျဖစ္ေသာပိုးလမ္းမျကီးေပါ ္တြင္ရွိ၍လူသိမ်ားေက်ာ္ျကားလွပါသည္ ။ ဂေရကိုဘက္တားရီးယန္း မင္းဆက္မွ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ေသာမိႏၵာဘုရင္ျကီးလက္ထက္တြင္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၥဘာသာသည္အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ ထြန္းကားခဲ.ပါသည္။


မျကာေသးမီ အခ်ိန္ပိုင္းကရွာေဖြေတြ.ရွိခ်က္မ်ားအရ အာဖဂန္နစၥတန္နိုင္ငံေလာ္ဂ်ာျပည္နယ္ (ကဘူးျမို.ေတာင္ဘက္) တြင္ ဗုဒၥ၏ ဓါတ္ေတာ္ေမြေတာ္ ၄၂ဆူကို တူးေဖာ္ေတြ.ရွိခဲ.ပါသည္ ။


ဗုဒၥ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ားကို လည္း အာဖဂန္ေရွးေဟာင္းဌာနက တစ္ခုျပီးတစ္ခု ရွာေဖြေတြ.ရွိခဲ.ပါသည္ ။ေလာ္ဂ်ာျပည္နယ္ ၌ ရွာေဖြေတြ.ရွိခဲ.သမ်ွ ပစၥည္းမ်ားထဲတြင္ ေရွးေဟာင္းေစတီေတာ္နွစ္ဆူ ၊ ဗုဒၥ ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ နံရံ ပန္းခ်ီမ်ား၊ ေရြွဒဂၤါး ေငြဒဂၤါးမ်ား၊ ေရွးေဟာင္း ပုတီးမ်ားပါ၀င္ပါသည္ ။


ဘက္တားရီးယန္းစာေပပညာရွင္နွင္.စစ္သည္ေတာ္ ( မိလိႏၵပဥွာက်မ္းအရ မိလိႏၵမင္းျကီး) တစ္ဦးသည္ အိႏိၵယမွေရာက္လာေသာနာဂေသနဟု အမည္ရေသာမေထရ္တစ္ပါးနွင္႔ေတြ.ျပီး ဗုဒၥဘာသာ၀င္အျဖစ္ကူးေျပာင္း ေရာက္ ရွိခဲေျကာင္းသိရပါသည္။


ျမတ္ဗုဒၥ၏ ပထမဆံုး ဥပသကာနွစ္ပါးျဖစ္ေသာ တဖုႆနွင္.ဘလိက ကုန္သည္ညီေနာင္နွစ္ပါးသည္ သူတို.၏ ဇာတိျမိဳ ့ျဖစ္ေသာဘာသ္ျမိဳ ့တြင္ ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းကိုေဆာက္လုပ္လွူဒါန္းခဲ.ရာ အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ပထမဆံုး တည္ထားကိုးကြယ္ေသာ ဗုဒၥဘာသာဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္းျဖစ္လာပါသည္။


(ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ျမတ္ ရာဇဝင္လာနာမည္မ်ားႏွင့္ ဆင္ တူေနသည္မွာစဥ္းစားဖြယ္ရာပင္။ ဘာသာျပန္သူ၏ စကားခ်ပ္)


ဘာမီယန္ေတာင္တန္းသည္ လိုဏ္ဂူ မ်ားေပါမ်ားလွေသာေတာင္စဥ္ေတာင္ ္တန္းျကီးတစ္ခုျဖစ္ျပီး ၎ေတာင္မ်ားအတြင္းရွိလိုဏ္ဂူမ်ားတြင္ သီတင္းသံုးျကေသာဗုဒၥဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဗုဒၥ၀င္ နိပါတ္ေတာ္မ်ားကိုေက်ာက္ဂူနံရံ မ်ားတြင္နံရံပန္းခ်ီမ်ားအျဖစ္ေရးခ်ယ္ခဲ.ျကပါသည္။


ဘာမီယန္ေတာင္ျကားေဒသရွိေက်ာက္ ဂူနံရံမ်ားတြင္ထြင္းထုထားေသာဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ဘာမီယန္ ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ားဟု ေခၚေ၀ၚႀကျပီး သမိုင္းေျကာင္းအရ တန္ဖိုးျဖတ္၍မရေအာင္ အလြန္ရွားပါးအဖိုးတန္လွေပသည္။


ထိုဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ားထဲမွ ျကည္ညိုဖြယ္အေကာင္းဆံုးနွင္. အရြယ္အစားအျကီးဆံုးမွာညဏ္ေတာ္ ေပ ၄၂၀ ရွိေသာ ရပ္ေတာ္မူ ကိုယ္ေတာ္ျကီးျဖစ္သည္။


ထိုရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ျကီးကိုလြန္ခဲ.ေသာ၁၁ နွစ္(၂၀၀၁ ခုနွစ္) က တာလီဘန္သူပုန္မ်ားက ဒိုင္းနမိုက္ျဖင္.ေဖာက္ခြဲ ဖ်က္ဆီးပစ္ခဲ.သည္။


မူဆလင္မ်ားသည္ ရုပ္တုကိုးကြယ္မွုမျပဳရဟု အယူရွိေသာေျကာင္. တာလီဘန္တို.သည္ ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္မ်ားတည္ရွိေနျခင္းကိုသည္းမခံနိုင္ပဲ ျဖစ္ခဲ.ပံုရသည္။


ထိုလုပ္ရပ္ကိုတားဆီးရန္ ထိုစဥ္က ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္မ်ားတည္ရွိေနျခင္းကိုသည္းမခံနိုင္ပဲ ျဖစ္ခဲ.ပံုရသည္။ ထိုလုပ္ရပ္ကိုတားဆီးရန္ ထိုစဥ္ကပါကစၥတန္နိုင္ငံတြင္ေရာက္ရွိေနေသာ ကုလသမဂၢအေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ကိုဖီအာနန္ က


“တာလီဘန္တို.သည္ ကိုယ္.ကိုယ္ကိုသာမက အစၥလမ္၀ါဒအတြက္ပါ အက်ိဳးမဲ.ေစေသာ လုပ္ရပ္ကိုလုပ္ခဲ.ေလျပီ“ဟု ေျပာျကားခဲ.ပါသည္ ။ ကုလသမဂၢအေထြေထြအတြင္းေရးမွူး တားဆီးေနသည္.ျကားမွ ၂၀၀၁ ခု မတ္လ(၁၁)ရက္တနဂၤေနြေန.တြင္ရုပ္ပြားေတာ္ျကီး နွစ္ဆူကိုနွစ္ရက္ဆက္၍ေရွ.စင့္ ေနာက္စင့္ ဒိုင္းနမိုက္ျဖင္.ျဖိဳခြဲဖ်က္ဆီးခဲ.သည္


ထိုကိစၥနွင္.ပါတ္သက္၍ ပါကစၥတန္၊ သီရိလကၤာ၊ ဂ်ပန္ တို.မွကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ.မ်ားလြွတ္ကာထိုသို.မလုပ္ဖို. ေစ.စပ္ေဆြးေနြးခဲ.ေသာ္လည္းမေအာင္ျမင္ခဲ.ေပ။ ဒါေတြဟာအစၥလာမ္တရားေတာ္နဲ.မညီလို. ဖယ္ရွားရတာပါဟု တာလီဘန္တို.က အေျကာင္းျပခဲ.သည္ ။ UNအတြင္းေရးမွူး ကိုဖီအာနန္ကမူ “အစၥလာမ္နာမည္ကိုခုတုန္းလုပ္ျပီးဘယ္သူ.ကိုမွ အက်ိုးမရွိ ပ်က္စီးေစမဲ.အလုပ္ကို သူတို. လုပ္ေနျကတယ္ ။ဒီလုပ္ရပ္ကို ကမၻာေပၚမွာဘယ္သူကမွ ေထာက္ခံမွာမဟုတ္ဘူးဆိုတာက်ဳပ္ေျပာရဲတယ္“ဟု ေျပာခဲ.သည္ ။


အဖိုးအနဂၢထိုက္တန္ေသာကမၻာ.အေမြအနွစ္မ်ား အာဖဂန္ သမိုင္းတြင္ ျပန္ အဖတ္ဆယ္၍မရေအာင္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားရျခင္းအတြက္ ေနာင္အခါတြင္သူတို.နွေမ်ာ ေကာင္းနွေမ်ာတသေနပါလိမ္.မည္။


ကမၻာ.ဗုဒၥဘာသာနိုင္ငံမ်ားသည္ ကုလသမဂၢ ၊ ယူနက္စကို တို.နွင္.ပူးေပါင္း၍ ထိုစဥ္ျပင္းျပင္းထန္ထန္ကန္.ကြက္ခဲ.ပါမူ ထိုအျဖစ္ဆိုးမ ွေရွာင္လြဲေကာင္းေရွာင္လြဲနိုင္ပါလိမ္.မည္ ။ တာလီဘန္တို.သည္ အဖ်က္စြမ္းအားျကီးမားေသာ အေျမွာက္လက္နက္ျကီး မ်ားကိုသံုး၍ ၂၀၀၁ ခုမတ္လတြင္ ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကိုဖ်က္ဆီးခဲ.ပါသည္ ထိုဖ်က္ဆီးခံရေသာ ဘာမီးယန္းဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္နွင္.တစ္ပံုစံထဲတူေသာ( ညာဏ္ေတာ္ပို၍ျမင္.ေသာ) ပံုစံတူ ျသကာန ရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ျကီးကိုသီရိလကၤာတြင္ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ.ျကပါသည္ ။


ေရွးအခါကလည္းအာဖဂန္နစၥတန္တြင္ မတူညီေသာ ဘာသာမ်ား ရွိခဲ.ျက ၊ကိုးကြယ္ခဲ.ျကဖူးပါသည္။ သို.ေသာ္ ဘာသာတစ္ခုကအျခားဘာသာမ်ားကိုေလးစားခဲ.ျကသည္ ။


ေဘာ္လ္ကာေဒသသည္ေဇာရိုး၀ါဒ Zoroaster ( အီရန္နိုင္ငံတြင္စတင္ခဲ.ေသာဘုရားသခင္ ဘက္ေတာ္သားမ်ားသည္ မိစၧာ၀ါဒီမ်ားကို အဆက္မျပတ္ တိုက္ခိုက္သုတ္သင္ေရး၀ါဒ) ၏ မူလ ဘူတစတင္ေမြးဖြားရာေနရာျဖစ္ေနသည္


ေနာင္ေသာအခါဤ၀ါဒမွာ အီရန္သို.ေရာက္ရွိပ်ံ.ပြားသြားျပီး မေကာင္းသူပါယ္ေကာင္းသူကယ္၀ါဒ Zoroastrianism. ဟု ထင္ရွားခဲ.သည္။ဂေရ.(စ္)ကိုဘက္ထရီယန္ လက္ထက္တြင္ ဗုဒၥဘာသာနွင္.ေဇာရိုး၀ါဒ မွာ ျငိမ္းခ်မ္းစြာအတူတကြတူရွိခဲ.ျကသည္။


တမန္ေတာ္မိုဟာမက္ကြယ္လြန္ျပီး နွစ္ ၃၀ ျကာေသာအခါ ( ေအဒီ ၆၀၀ ) အာရပ္မူဆလင္မ်ားသည္ ပါရွားကိုေအာင္နိုင္ျပီးေနာက္ဘက္တားရီးယားေဒသ ကိုဆက္လက္တိုက္ခိုက္ျပီးဗုဒၥဘာသာထြန္းကားရာ ေဘာ္လ္ကာေဒသ (Balka )သို.ပါ ေရာက္ရွိလာခဲ.သည္ ။


၎တို.အုပ္စိုးျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ဗုဒၥဘာသာ၀င္မ်ားကို လူခြန္စတင္ေကာက္ခံခဲ.သည္ ။ဘုရားေက်ာင္းကန္ေစတီ ပုထိုးမ်ားသို.သြားေရာက္ဖူးေမ်ွာ္ပူေဇာ္ကန္ေတာ.သူမ်ား ကိုလည္းဘုရားဖူးခြန္မ်ား ေကာက္ခံခဲ.သည္


ကဘူးရွိဘုန္းျကီးေက်ာင္းမ်ားကို ၀င္ေရာက္လုယက္ဖ်က္ဆီးျကျပီး ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ေအာင္ပြဲအထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ယူငင္သိမ္းပိုက္ျကသည္။ နာက်ည္းဖြယ္အနိုင္က်င္.ခံရမွဳ႕သည္ ဤမွာပင္စသည္။


ကဘူးတြင္ဗုဒၥဘာသာသည္ တျဖည္းျဖည္းအားးနည္းလာျပီး ေနာက္ဆံုးတြင္အာဖဂန္နစၥတန္မွ လံုး၀ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရေတာ.သည္ ။ ေအဒီ (၇) ရာစုတြင္အာဖဂန္သို. မူဆလင္မ်ားစတင္ေရာက္ရွိလာျပီး (၁၀)ရာစုသို.ေရာက္ေသာအခါ တစ္နိုင္ငံလံုးနီးပါး အစၥလမ္ဘာသာသို.ေရာက္ရွိခဲ.သည္ ။


၁၁ ရာစုတြင္ကား ဗုဒၥဘာသာသည္ အာဖဂန္နစၥတန္မွ လံုး၀ ခ်ဳပ္ျငိမ္းထြက္ခြာခဲ.ရသည္ ။ (မွတ္ခ်က္ ျမန္မာနိုင္ငံပုဂံသို. ဗုဒၥဘာသာေရာက္လာခ်ိန္မွာအာဖဂန္တြင္ ဗုဒၥဘာသာ ခ်ဳပ္ျငိမ္းခ်ိန္ျဖစ္ေနေပသည္ ။ စကားခ်ပ္ )


အာရပ္တို.အာဖဂန္ကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ျပီး အစၥလာမ္၀ါဒကိုသယ္ေဆာင္လာဖို. စစ္ေရးျဖင္.က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္လာေသာအခါ အာဖဂန္ေဒသခံေတာင္ေပါ ္သားတို.သည္ ၎တို.၏ ပိုင္နက္နယ္ေျမကို လက္နက္စြဲကိုင္ကာ ခုခံကာကြယ္ခဲ.ျကေပသည္ ။


ထိုအခ်ိန္က အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ ဗုဒၥဘာသာ၊ ဟႏၵဴဘာသာ၊ ေဇာရိုး၀ါဒ ၊ ဂ်ဴးဘာသာမ်ားကိုမိမိ ယံုျကည္ရာကိုးကြယ္ခဲ.ၾက ေပသည္။


အာရပ္မ်ားသည္ ေဒသခံမ်ားကို အစၥလာမ္ကိုးကြယ္သူမ်ားျဖစ္ေစရန္အတင္းအျကပ္ဘာ သာေျပာင္းေစရန္ ျကံေဆာင္မွုမွာကနဦးတြင္ အာဖဂန္ေတာင္ေပါ္သားမ်ား၏ အဆက္မျပတ္အျပင္းအထန္ ခုခံ ေတာ္လွန္္မွုေျကာင္.မေအာင္ျမင္ခဲ.ေပ။


ေအဒီ (၈၇၀)တြင္မူ ယေန.ေခတ္အာဖဂန္နစၥတန္ဟုေခါ ္တြင္ေနေသာေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ရာကြတ္ ဘင္လာသီ ဆာဖာဆိုသူက တိုက္ခိုက္ေအာင္ျမင္ခဲ.ျပီး အစၥလမ္၀ါဒ ကို စစ္ေရးျဖင္.တိုးခ်ဲ.နိုင္ခဲ.သည္


။အတင္းအက်ပ္ဘာသာေျပာင္းခံရသ ူမ်ားသည္ အခြင္.သာသည္နွင္.သူပုန္ထျကျပီး သူတို.၏ မူလ ဘာသာကို ျပန္လည္ဆည္းကပ္ျကသည္ လည္းရွိခဲ.သည္ ။


ေအဒီ (၈) ရာစုနွင္.(၉) ရာစုျကားကာလမ်ားတြင္ ယေန.ေခတ္ အာဖဂန္နစၥတန္၊ပါကစၥတန္ နွင္. အိႏၵိယနိုင္ငံေျမာက္ပိုင္းေဒသမ်ားမွေဒသခံမ်ားမွာဆြန္နီ အစၥလာမ္ဘာသာသို.သြတ္သြင္းျခင္းခံျကရသည္


ေအဒီ (၉၉၈ နွင္.၁၀၃၀ ) ျကားတြင္အုပ္ခ်ုပ္ခဲ.ေသာ တူရကီမင္းဆက္စူလတန္္မိုဟာမက္သည္အိႏၵိယနိုင္ငံ ကို ၁၇ ျကိမ္ခန္.၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ.ျပီးအိႏိၵယနွင္. အာဖဂန္နစၥတန္တြင္လူအစုလိုက္အျပံုလိုက္ အစၥလမ္ဘာသာသို.အတင္း အဓမၼေျပာင္းလဲ၀င္ေရာက္ေစခဲ.သည္။


ေတာင္ကုန္.ေတာင္တန္းမ်ားေပါ္ ္တြင္ေနထိုင္ျကေသာ ေဒသခံ အာဖဂန္မ်ားကေတာ. အစၥလမ္ဘာသာသို.မ၀င္ပဲေနခဲ.ျကသည္။


ထိုေဒသတြင္ေတာ.အုပ္ခ်ုပ္သူျပည္နယ္ ဘုရင္ခံမ်ားသည္ ဂ်ာလာလာဘတ္ အနီးရြာမ်ားတြင္ ဟိႏၵိဴ ၊ မူဆလင္၊ အာဖဂန္ မိန္းမမ်ားစြာကိုယူကာ အစၥလာမ္ဘာသာတိုးတက္ေအာင္လုပ္ခဲ.ျကသည္ဟု ေအဒီ ၉၈၂တြင္ေရးသားေသာ ဟူဒတ္အယ္အလမ္(Hudud-al-Alam ) ဆိုေသာ စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ.သည္ ။


လုပ္သက္ ၃၄နွစ္ရွိိျပီျဖစ္ေသာအာဖဂန္ျပတိုက္မွုူး ျဖစ္သူအိုမာခန္ မက္ဆိုဒီက အာဖဂန္၏ ေခတ္အဆက္ဆက္မွအလြန္လက္ရာေျမာက္ေသာ ဗုဒၥရုပ္တုမ်ားကို သူတို.လ်ွို. ၀ွက္စုေဆာင္းနိုင္ခဲ.ေသာေျကာင္.အလြန္ဂုဏ္ယူေျကာင္း။


သူတို.သည္ ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္ အဆူ၃၀၀ ခန္.ကို ျပတိုက္အနီးေျမေအာက္ခန္းထဲတြင္ လ်ွို.၀ွက္သိမ္းဆည္းထားျပီး ျပတိုက္၀န္ထမ္းမ်ားကကာကြယ္ေစာင္.ေရွာက္ထားေျကာ င္းေျပာျကားခဲ.သည္ ။ ဘာမီယန္ ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္ျကီး ဖ်က္ဆီးခံရမွဳ႕ကို သူတို.အလြန္စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိေျကာင္း၊ အဘယ္ေျကာင္.ဆိုေသာ္ ဤရုပ္ပြားေတာ္ျကီးမွာ အာဖဂန္နစၥတန္၏ သမိုင္းေျကာင္းျဖစ္ေနေသာေျကာင္.ျဖစ္သည္ ဟုလည္းေျပာျကားခဲ.ပါသည္။


ဂန္ဒါရာဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ျကီးကို စတင္ မတည္ထားခင္ကအထိ ဗုဒၥ ဘာသာေပၚထြန္းစ ကာလမ်ားတြင္ မည္သူမ်ွ ဗုဒၥ ကို ရုပ္တု ၊ ရုပ္ပြားလုပ္၍ မကိုးကြယ္ခဲ.ၾကပါ။


ကနဦးတြင္ လူ.ပံုသ႑န္ကို ေရွာင္ရွားျပီးအျခား သေကၤတမ်ားကိုသံုး၍ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ခဲ.ျကသည္။ လူတို.သည္ ေရွးဦးစြာဗုဒၥဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္ရာ (စက္ေတာ္ရာ) ကိုပံုတူျပု၍ကိုးကြယ္ခဲ.ျကသည္။


ေျခေတာ္ရာပံုထဲတြင္မဟာယာနဗုဒၥဘာသာမွ အႏၲရာယ္ကင္း အင္းကြက္မ်ားနွင္.ဆင္တူေသာ အင္းမ်ားကို ကိုထည္.သြင္းေရးဆြဲခဲ.ျကသည္


။ဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ား၏ ေျခေတာ္ရာတြင္ သေကၤတမ်ားထည္.သြင္းေရးဆြဲျကသည္မွန္ေသာ္လည္း အာဖဂန္နစၥတန္မွဗုဒၥရုပ္ပြားေတာ္မ်ား၏ ေျခေတာ္ရာ သေကၤတမ်ားကိုကား ယခုထက္ထိ သုေတသီတို. အဓိပါယ္မေဖာ္နိုင္ေသးပါဟု ေျခေတာ္ရာသမိုင္းကို၂၅ နွစ္ျကာသုေတသနလုပ္ခဲ့သည္ ့ ေဒါက္တာ၀ဲဓမၼေဆလာကေျပာပါသည္ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္တစ္ပါးေရးခဲ.ေသာေဂါသ က်မ္း၌လည္းဗုဒၥဘုရားရွင္သည္ သူ၏ လက္၀ဲဘက္ေျခေတာ္ရာကို သမၼန္နိုလာ(သီရိလကာၤ) အရပ္ တြင္ခ်ေတာ္မူျပီး၊ လက္ယာဘက္ေျခေတာ္ရာကို ယိုနာကာပူရ္ ( ေဆာ္ဒီအာေရဗ်) နိုင္ငံ မကၠာမာ( မကၠာ) တြင္ခ်ေတာ္မူသည္ဟုအထူးအေလးထားေဖာ္ျပထားပါသ ည္ ။


ဤအခ်က္သည္မူဆလင္တို.က ကဘာဟုေခါ္ေသာ မကၠာရွိေျခရာတစ္ခု ကိုရည္ညြွန္းပံု ရသည္ ။မူဆလင္ ၊ ခရာဇ္ယန္နွင္. ဂ်ဴး ဘာသာ၀င္တို.ကအေလးအျမတ္ထားျကေသာ ေအဘရာဟမ္ ဆိုသည္.ပုဂၢိဳလ္သည္ ေက်ာက္နံရံေပါ ္၌သူ၏ေျခရာကိုတစ္ခ်ိန္က ခ်ထားခဲ.သည္ဆို၏ ။


ထိုေျခရာမခ်ခင္ကပင္ မူလေျခရာတစ္ခုသည္ရွိနွင္.ေနျပီးျဖစ္ရာ ေအဘရာဟမ္သည္ ထိုမူလေျခရာကို အာဒမ္၏ေျခရာဟု ယူဆခဲ.ျပီး ေက်ာက္တံုးတစ္ခုနွင္.ဖံုးအုပ္ထားခဲ.ျပီး ေျခရာအမည္ကိုကဘာဟုအမည္ေပးခဲ.သည္ဟုဆို၏။


ကာလျကာေသာအခါ ထိုေနရာကို အျကိမ္ျကိမ္ ျပုျပင္မြမ္းမံျပင္ဆင္မွုမ်ားျပုလုပ္ခဲ.ျကသည္။ ထိုေနရာကိုျမင္.ျမတ္ေသာေနရာအျဖစ္သတ္မွတ္ျပီး မူဆလင္မ်ားသာ၀တ္ျပဳပူေဇာ္ရန္၀င္ခြင္.ျပဳသည္ ။


ဗုဒၥဘာသာ၀င္မ်ားကေတာ.ထိုေနရာသို. ျမတ္စြာဘုရားေျခေတာ္ရာဖူးေမ်ွာ္ ရန္ဘယ္တုန္းကမွ မသြားခဲ.ျကပါ။


သို.ေသာ္ ရာစုနွစ္ေပါင္းမ်ားစြာျကာလြန္သည္အထိ ေဂါသက်မ္းမွာအသံုး ျပဳကိုးကားေနျကရဆဲျဖစ္သည္ ။ ဤဒ႑ာရီဆန္လွေသာ က်မ္းစာပါအေျကာင္းမ်ားကိုေတာ.မည္သူမွ မွားသည္ မွန္သည္မဆန္းစစ္နိုင္ခဲ.ပါ။


သဂၤ ါယနာတင္ရာတြင္ထည္.သြင္းမေဖာ္ျပခဲ.ေသာ္လည္း မဟာ၀ံသ က်မ္းမ်ားအလိုအရ ဗုဒၥဘုရားသခင္သည္ သီရိလကၤာ( သီဟိုက်ြန္း) သို. သံုးျကိမ္ခန္. ျကြေရာက္ခဲ.သည္ဟုမွတ္တမ္း တင္ထားပါသည္ ။


ဤကိစၥသည္ အေသးစိတ္ဆက္လက္ ေလ.လာသုေတသနျပဳသင္.ေသာ ကြင္းဆက္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ အာဖဂန္နစၥတန္ကဲ.သို.ပင္ ဗုဒၥ သာသနာစည္ပင္ထြန္းကားျပီးမွ ကြယ္ေပ်ာက္သြားေသာအျခားေနရာတစ္ခုမွာအိႏၵယနိုင္ ငံ ေတာင္ပိုင္းျဖစ္ပါသည္။


ပါရဂူဘြဲ.အတြက္က်မ္းျပဳရန္ ကြင္းဆင္းေလ.လာခဲ.ေသာေဒါက္တာဟီကိုဆာကီ၏ အဆိုအရ အိႏိၵယနိုင္ငံေတာင္ပိုင္းတြင္မဟာယာနႏွင္. ေထရ၀ါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားသီတင္းသံုးခဲ.သည္. ဘုန္းေတာ္ျကီးေက်ာင္းေပါင္းမ်ားစြာကို ေတြ.ခဲ.ရသည္ဟုေျပာပါသည္။


ယခုအခါ ဗုဒၥဘာသာနွင္.ဟိႏဴၵူဘာသာမွာအိႏိၵယမွာေရာ ၊ သီရိလကၤာမွာပါေရာေထြးေနေပသည္


ဟိႏၵူဴဘုရားေက်ာင္းတိုင္းတြင္ ဗုဒၥ ရုပ္ပြားေတာ္ေတြ.ရမည္ျဖစ္ျပီး ၊ ဗုဒၥဘာသာ ဘုရားပုထိုးမ်ားမွာ လည္းဟိႏၵဴ နတ္ရုပ္မ်ား ရွိေလသည္


ဗုဒၥဘာသာကိုရန္သူသဖြယ္တိုက္ခိုက္နွင္ထုတ္ခဲ.ေသာ အာဖဂန္နစၥတန္နွင္.ယွဥ္၍ သံုးသပ္ျကည္.ေစလိုပါသည္ ။


ဗုဒၥဘာသာသာသနာျပဳ မင္းျကီးျဖစ္ေသာ သီရိဓမၼာေသာကမင္းျကီး ၏ စကားကိုယူ၍ သံုးရလ်ွင္ “ အျကင္သူသည္ မိမိကိုးကြယ္ရာဘာသာကိုသာခ်ီးျမွင္.ေျမွာက္စားလ်က္ အျခားဘာသာမ်ားကိုကဲ.ရဲ.မရွုတ္ခ်ထိုက္ ၊ အျခားဘာသာအယူ၀ါဒမ်ားကိုလည္း သူတို.ကိုးကြယ္ ယံုျကည္မွုနွင္.အညီ ေလးစား အသိအမွတ္ျပဳရမည္။


ဤသို.ျပဳျခင္းျဖင္.ဘာသာအယူ၀ါဒမ်ားအျပန္အလွန္ ကူးလူးဆက္ဆံနိုင္ရမည္။ မိမိအယူ၀ါဒနွင္.မတူသူမ်ားကို ျပစ္တင္ရွုတ္ခ်ျခင္းမလုပ္ရာ။


မိမိဘာသာအယူ၀ါဒကိုသာခ်ီးေျမွာက္လ်က္ အျခားတစ္ပါးေသာဘာသာအယူ၀ါဒ ကိုပိတ္ပင္ နွိပ္စက္ျခင္းကားအက်ိဳးမရွိယံုမ်ွမက ကိုယ့္ အယူ၀ါဒကိုပင္ နိမ္.က်ပ်က္ဆီးေစ၍ေရွာင္ က်ဥ္ ရ ေပမည္။


credit to

... သရဝဏ္- ျပည္


"ကုိးကြယ္ရာ ရတနာသုံးပါး"

"ကုိးကြယ္ရာ ရတနာသုံးပါး" ************************


(က)။ ဗုဒၶရတနာ ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးသည္ ဗုဒၶရတနာ၊ ဓမၼရတနာႏွင့္ သံဃာရတနာတည္းဟူေသာ ရတနာသုံးပါးကုိ ကုိးကြယ္ ရမည္ျဖစ္သည္။ သတၱဝါတုိ႔၏ ေဘးဒုကၡကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ဖ်တ္ဆီ းတတ္ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶ၊ ဓမၼႏွင့္ သံဃာတည္း ဟူေသာ ရတနာသုံးပါးကုိ သရဏဟူ၍လည္းေခၚေဝၚပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ကုိးကြယ္ပူေဇာ္ရျခင္းမွာ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ဘုရားသည္ သတၱဝါတုိ႔ကုိ မေကာင္းေသာ နည္းလမ္းမွ ဆုတ္နစ္ေစျခင္းႏ င့္ အျပစ္ေဒါသ အလုံးစုံ ကင္းစင္၍ ဂုဏ္ေက်းဇူးအလုံးစုံႏွင့္ ျပည့္စုံေစျခင္း တုိ႔ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။


(ခ)။ ဓမၼရတနာ ဓမၼရတနာတည္းဟူေသာ ဘုရား၏ တရားေတာ္ကုိ ကုိးကြယ္ရျခင္းမွာ တရားေတာ္ကုိ က်င့္ၾကံလုိက္နာသူတုိ႔ကုိ ဘဝသံသရာခရီးခဲမွ ထုတ္ဆြဲကယ္တင္ျခင္း၊ တရားက်င့္တုန္းအခုိက္ႏွင့္ က်င့္ျပီး ေနာက္ကာလတုိ႔၌လည္း သက္သာမႈကုိေပးေစ ျခင္းျဖင့္ သတၱဝါတုိ႔၏ ေဘးဒုကၡကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ဖ်က္ဆီးေစနုိင္ျခင္းေၾ ကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။


(ဂ)။ သံဃာရတနာ သံဃာေတာ္ကုိ ကုိးကြယ္ရျခင္းမွာ အနည္းငယ္မ်ွေသာ ေကာင္းမႈ ကုသုိလ္တုိ႔ကုိၾ ကီးက်ယ္ဖြံ႕ျဖဳိး အက်ဳိးမ်ား ေစရန္ ျပဳျခင္းျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ သတၱဝါတုိ႔၏ ေဘးဒုကၡကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ဖ်က္ဆီးနုိင္ျခင္းေၾကာ င့္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိရတနာသုံးပါးအား ၾကည္ညိဳေလးစား ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္ ေသာသူကုိ သရဏဂုံတည္သူဟု ေခၚသည္။ ထုိသူသည္ ေကာင္းျမတ္ေသာ ဘဝသုိ႔ ေရာက္ရမည္ျဖစ္သည့္ျပင္ အသက္ရွည္ျခင္း၊ အဆင္းလွျခင္း၊ အေျခြအရံေပါမ်ား ျခင္း စေသာ အက်ဳိးမ်ားကုိ ရရွိမည္ျဖစ္ေပသည ္။


ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးသည္ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃာ၊ ဆရာ၊ မိဘတည္းဟူေသာ အနေႏၱာအနႏၱငါးပါ းကုိ တစ္ဂုိဏ္း တည္း ထား၍ ပူေဇာ္ကုိးကြယ္ၾ ကရသည္။


(ဃ)။အနေႏၱာအနႏၱ(၅)ပါး (၁)။ ဗုဒၶဂုေဏာ အနေႏၱာ။ (၂)။ ဓမၼဂုေဏာ အနေႏၱာ (၃)။ သံဃဂုေဏာ အနေႏၱာ (၄)။ မာတာပိတုဂုေဏာ အနေႏၱာ (၅)။ အာစရိယဂုေဏာ အနေႏၱာ ဗုဒၶဂုေဏာ- ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္သည္၊ အနေႏၱာ-အဆုံးမရွိက်ယ္ဝန္းလွ၏။ ဓမၼဂုေဏာ- တရားေတာ္ျမတ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္သည္၊ အနေႏၱာ-အဆုံးမရွိက်ယ္ဝန္းလွ၏။ သံဃဂုေဏာ- သံဃာေတာ္ျမတ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္သည္၊ အနေႏၱာ-အဆုံးမရွိ က်ယ္ဝန္းလွ၏။ မာတာပိဂုေဏာ- အမိအဘတုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္သည္။ အနေႏၱာ-အဆုံးမရွိက်ယ္ဝန္းလွ၏။ အာစရိယဂုေဏာ- ဆရာသမားတုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူးေတာ္သည္၊ အနေႏၱာ-အဆုံးမရွိကယ္ဝန္းလွ၏။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ရတနာသုံးပါးႏွင့ မိဘဆရားသမားတုိ႔၏ ဂုဏ္ေတာ္ေက်းဇူး ေတာ္တုိ႔သည္ အဆုံးမရွိ က်ယ္ဝန္းၾကီးမား မ်ားျပားလွေပသည္။


ဗုဒၶဂုေဏာ အနေႏၱာ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲအတြင္း၌ ဒုကၡမ်ဳိးစုံႏွင့္ ေတြ႔ၾကဳံခံစားေနရေသာ လူ နတ္ျဗဟၼာ သတၱဝါ အေပါင္းကုိ ထုိသံသရာဝဋ္ဆင္းရဲအတြင္းမွ ထုတ္ေဆာင္ကယ္တင္၍ ရာဂ၊ ေဒါသ စေသာ တစ္ဆယ့္တစ္သီး ေသာ မီးတုိ႔၏ ျငိမ္းေအးရာျဖစ္ ေသာ(သုိ႔မဟုတ္) သံသရာဝဋ္ဆင္းရဲအေပါင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရာျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္သုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္ကယ္တင္ေတာ္မူေပသည္။ ဤသုိ႔ ဗုဒၶျမတ္စြာသည္ သံသရာတြင္ က်င္လည္ေနၾကရေသာ သတၱဝါအေပါင္းကုိ ဝဋ္ဆင္းရဲမွ ကယ္တင္၍ ခ်မ္းသာရာ နိဗၺာန္သုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္တတ္ေသာေၾကာင့္ သတၱဝါအားလုံး တုိ႔၏ အတုိင္းမသိေသာ ေက်းဇူးရွင္ျဖစ္ ပါသည္။


ဓမၼဂုေဏာ အနေႏၱာ သံသရာ၏ အရင္းအျမစ္ျဖစ္ေ သာ အဝိဇၨာ(ေမာဟ) အမုိက္ေမွာင္ႏွင တဏွာသံေယာဇဥ္တုိ႔သည္ သတၱဝါတုိ႔ကုိ သံသရာ၌ နစ္မြန္းေအာင္ ျပဳလုပ္ခ်က္ ဖြဲ႕ေႏွာင္ထားၾကသည္။ တရားေတာ္သည္ မိမိတရားေတာ္ကုိ က်င့္ၾကံ အားထုတ္ေသာ သတၱဝါတုိ႔ကုိ ထုိသုိ႔ အမုိက္အေမွာင္အတြင္း၌ နစ္မြန္းေအာင္ ျပဳလုပ္တတ္ေသာ အဝိဇၨာႏွင့္ တဏွာတုိ႔ကုိ ရွင္းလင္းသုတ္သင္လ်ွက္ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ကယ္တင္ေပးသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တရားေတာ္သည္ သတၱဝါအားလုံးတုိ ႔အဖုိ႔ ဆပ္၍ မကုန္နုိင္ေလာက္ေအာင္ ေက်းဇူးမ်ားပါသည ္။


သံဃဂုေဏာ အနေႏၱာ အရိယာသံဃာေတာ္ျမတ္သည္ ေလာဘ၊ ေဒါသ စေသာ ကိေလသာတရားတုိ႔ကင္းရွင္း၍ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္တည္း ဟူေသာ တရားေတာ္ျမတ္တုိ႔ႏွင့္သာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနၾကသျ ဖင့္ သတၱဝါမ်ား၏ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ စုိက္ပ်ဳိးရာ လယ္ယာေျမေကာင္းသဖြယ္ျဖစ္ေပသည္။ ထုိသုိ႔ အရိယာသံဃာေတာ္မ်ားကုိ ကုိးကြယ္ဆည္းကပ္လုပ္ေက်ြးျခင္းျ ဖင့္ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ားစြာ ျဖစ္ထြန္း၍ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္ းသာ ခံစားၾကရသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ အရိယာသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သတၱဝါတုိ႔၏ အတုိင္းမသိေသာ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ အရိယာႏြယ္ဝင္ ပုထုဇဥ္သံဃာေတာ္ မ်ားသည္လည္း ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ ေဟာၾကားထားရစ္ခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ်ားကုိ သတၱဝါတုိ႔အား လူ နတ္ နိဗၺာန္သုံးတန္ခ ်မ္းသာကုိ လမ္းညႊန္သည့္အေနျဖင့္ ေဟာေျပာျပသၾကေသာေၾကာင့္ သတၱဝါမ်ားစြာတုိ႔၏ အတုိင္းမသိေသာ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ပင္ ျဖစ္ပါသည္။


မာတာပိတုဂုေဏာအနေႏၱာ မိခင္သည္ ကလလေရၾကည္ တည္သည့္အခ်ိန္မွစ၍ သားသမီးအေပၚ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာျဖင့္ သေႏၶသားကုိ ယုယစြာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ရသည္။ အခ်ဳိ အခ်ဥ္ အစပ္ အခါး အစရွိသည့္ မသင့္ျမတ္ေသာ အစားအစာ မ်ားကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ခဲ့ရသ ည္။ အခ်ိန္ေစ့၍ ဖြားျမင္လာေသာအခ ါတြင္လည္း ဖဝါးလက္ႏွစ္လုံး ပခုံးလက္ႏွစ္သစ္ အရြယ္မွစ၍ လူလားေျမာက္သည့္ အရြယ္အထိ ပုိးေမြးသလုိ ေမြးျမဴခဲ့ရသည္။ ထုိ႔အတူ ဖခင္အေနျဖင့္လည္း သားသမီးမ်ား၏ က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင ္ေရး၊ စားဝတ္ေနေရး၊ ပညာေရးအစရွိသည့္ လုိအပ္ခ်က္မ်ားကုိ ျဖည့္ဆည္းေပး ခဲ့ေပသည္။


မိဘႏွစ္ဦးတုိ႔သည္ သားသမီးမ်ား အရြယ္ေရာက္သည့္အခါတြင္လည္း “မေကာင္းျမတ္တာ၊ ေကာင္းရာညႊန္လတ္၊ အတတ္သင္ေစ၊ ေပးေဝႏွီးရင္း၊ ထိမ္းျမားျခင္းလ ်ွင္ ဝတ္ငါးအင္ ဖခင္မယ္တုိ႔တာ” ဟူသည္ႏွင့္အညီ မိဘတုိ႔၏ ဝတၱရားမ်ားကုိ ျပည့္စုံေအာင္ ေဆာင္ရြတ္ေပးၾကရသည္။ ထုိ႔ျပင္ “လက္ဦးဆရာ မည္ထုိက္စြာ ဗုဗၺာစရိယ မိႏွင့္ဘ” ဆုိသည့္အတုိင္း သားသမီးတုိ႔၏ လက္ဦးဆရာမ်ားလည္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။ တဖန္ မိဘတုိ႔၏ သားသမီးတုိ႔အေပၚ ေက်းဇူးၾကီးမားပ မွာ စာဖြဲ႕၍ မကုန္နုိင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားျပားလွသျဖင့ ္ “မိဘေက်းဇူး ျမင္းမုိရ္ဦး အထူးသိလ်က္ အဆပ္ခက္” ဟုပင္ ဆုိရုိးျပဳခဲ့ရသည္။


အာစရိယဂုေဏာ အနေႏၱာ တပည့္တုိ႔၏ အက်ဳိးေက်းဇူးတုိ႔ကုိ က်င့္ေဆာင္တတ္ေသာေၾကာင့္ ဆရာဟု ေခၚဆုိရေၾကာင္း အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆု ိ ခ်က္ႏွင့္အညီ ဆရာသည္ တပည့္သားတုိ႔အေပၚ ေမတၱာ ေစတနာ အရင္းခံထား၍မလိမ ၼာ မယဥ္ေက်းသည္ကုိ လိမၼာယဥ္ေက်းလာေ စရန္လည္းေကာင္း၊ မေကာင္းေသာအမႈကု ေရွာင္ၾကဥ္ေစ၍ ေကာင္းေသာ အမႈကုိ ျပဳေစရန္လည္းေကာင္း ခ်ဳိသာစြာ ဆုံးမသြန္သင္ျပသၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ “အတတ္လည္းသင္ ပဲ့ျပင္ဆုံးမ သိပၸမခ်န္ ေဘးရန္ဆီးကာ သင့္ရာအပ္ပုိ႔ ဆရာတုိ႔ က်င့္ဖုိ႔ ဝတ္ငါးျဖာ” ဟူသည္ႏွင့္အညီ ဆရာ့က်င့္ဝတ္မ်ားကုိ ျပည့္စုံစြာ ေဆာင္ရြတ္ေပးၾကပါသည္။ ဤသုိ႔အားျဖင့္ ဆရာတုိ႔သည္ တပည့္မ်ား၏ အနႏၱေက်းဇူးရွင္ မ်ား စာရင္းတြင္ပါဝင္ ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္သည္ ကုိးကြယ္ရာရတနာသုံးပါးႏွင့္ ပူေဇာ္ရာ အနေႏၱာအနႏၱ ငါးပါးကုိ အျမဲမျပတ္ကုိးကြ ယ္ရာ အစစ္ျဖင့္ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ သင့္လွေၾကာင္း တစ္ေစ့တစ္ေစာင္း ေရးသားလုိက္ရပါသည္။


စာဖတ္သူအားလုံး သက္ရွည္က်န္းမာစ ိတ္ခ်မ္းသာျပီး လုိရာဆႏၵမ်ားတစ္ လုံးတစ္ဝတည္း ျပည့္ဝၾကပါေစဟု ဆုေတာင္းလုိက္ရပါသည္။ အရွင္ဝိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိလ္)