"အံၾသဖြယ္ရာ အာဠ၀ီၿမိဳ႕ သို႔ ျမတ္ဗုဒၶ ၏ဓမၼခရီး" =======================
ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ကၽြတ္တမ္း၀င္ခြင့္ရႏိ ုင္ေသာ သတၱ၀ါ ေ၀ေနယ်တို႔ကို ဆင္ျခင္ရွာေဖြေတာ္မူလ်က္ ဓမၼခရီးစဥ္မ်ားၾ ကြေတာ္မူူေလ႔ရွိပါသည္။ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္တ စ္ေန႔ေသာအခါအာဠ၀ီၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္ေတာ္မူလာပါသည္။
ဤခရီးစဥ္မွာအဘယ္မည္ေသာပုဂၢိဳလ္ကိုဓမၼတို႔ျဖင့္က ၽြတ္တမ္း၀င္ေစရန္လာျခင္းဟုေသခ်ာစြာမသိရပါ။အာဠ၀ီ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႔သားထဲက ကၽြတ္တမ္း၀င္သူမည္သူ မည္၀ါ ဟု မေတြ႔ရပါ။ သို႔ရာတြင္ အာဠ၀ီ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔မွာ ကုသိုလ္ရၾကသည္ကေတာ႔ ေသခ်ာပါသည္။
ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔ကဆြမ္းကပ္အၿပီးမွာဗုဒၶျမတ္စ ြာဘုရားရွင္ကဆြမ္းတရားေတာ္ ေဟာေတာ္မူပါသည္။ ဤတရားမ်ိဳးကိုအႏုေမာဒနာ=ဆြမ္းႏွင့္ပတ္သက္၍၀မ္းေ ျမာက္ဖြယ္ရာတရားဟုဆိုလိုပါသည္။သကၤန္းလွဴပြဲဆိုလွ်င္လည္း သကၤန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္ျဖစ္ေအာင္ ေဟာေသာတရားပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ထိုအခါ က ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ ခရီးစဥ္မ်ားၾကြ၍ ကိ ုယ္ေတာ္တိုင္ အႏုေမာဒနာ ေဟာသည္ကုိေထာက္ဆ၍ ပထမေဗာဓိအတြင္းဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သက္ေတာ္(၅၅) ႏွစ္မေရာက္မီမွာပင္ရွိေသးေၾကာင္းမွန္းဆၾကည္ညိဳမိပါသည္။
ဆြမ္းကပ္ပြဲအၿပီးဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာခဲ႔ေသာတရားမွာ အလြန္ထူးဆန္းလွပါသည္။
ဆြမ္းအႏုေမာဒနာတရားေတာ္
"ငါ၏အသက္သည္မၿမဲေခ်။ငါ၏ေသျခင္းသည္ကားၿမဲေပ၏။ ငါသည္မလြဲမေသြေသရမည္သာတည္း။ငါ၏အသက္ သည္ေသျခင္းမွာအဆံုးသတ္၏။အသက္ကသာမၿမဲ။ ေသျခင္းကေတာ႔ၿမဲေပ၏။ဤသို႔မရဏႆတိ=ေသျခင္းႏွ င့္စပ္ေသာအမွတ္ရွိျခင္းကို ပြားမ်ားၾကေလာ့။
မရဏႆတိကိုမျဖစ္ေစကုန္၊မပြားေစကုန္ေသာသူတို႔သည္ ေနာက္ဆံုးေသခါနီးကာလမွာထိတ္လန္႔ျခင္း သို႔ေရာက္လ်က္၊ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာအသံတို႔ကို ေအာ္ျမည္လွ်က္ ေသၾကရသည္။တုတ္မပါေသာေယာက္်ား တစ္ေယာက္သည္အဆိပ္ျပင္းေသာေျမြဆိုးကိုေတြ႕ေသာအခါ ေၾကာက္လန္႔လ်က္ေအာ္ဟစ္ျမည္တမ္းရသကဲ႕သို႔ပင္ျဖစ္ ၾကရသည္။
မရဏႆတိကိုျဖစ္ေစအပ္၊ပြားေစအပ္ကုန္ေသာသူတို႔သည္က ားေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မွာမေၾကာက္ၾကေခ်။တုတ္ပါရွိေသာေယ ာက္်ားတစ္ေယာက္သည္ အဆိပ္ျပင္းေသာေျမြဆိုးကိုေတြ႕ေသ ာအခါ တုတ္ျဖင့္ဖမ္းၿပီးအေ၀းသို႔ပစ္ၿပီးေအးေအးေဆးေဆးပင္ ေနထိုင္ရသကဲ႕သို႔ျဖစ္၍မေၾကာက္မလန္႔ၾကေတာ႔ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ မရဏႆတိ ကို ျဖစ္ေစၾကကုန္ေလာ့။ပြားေစၾက၊မ်ား ေစၾကကုန္ေလာ့။"
ဤသည္မွာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ဆြမ္းအႏုေမာဒနာတ ရားေတာ္ျဖစ္ပါသည္။
ဤတရားကို နာၾကားရသူ အာဠ၀ီသားမ်ားထဲက တစ္ေယာက္တစ္ေလမွ်တရားထူးရေၾကာင္းမေတြ႔ရပါ။ အာဠ၀ီၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔သည္မိမိတို႔အိမ္ေထာင္ေရးကိစၥ၊ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာကိစၥတို႔ျဖင့္အခ်ိန္ကုန္ၾကပါသည္။ တရားေတာ္ကိုေမ႕ပစ္လုိက္ၾကပါသည္။
တရားေတာ္ကို ေမ႔မပစ္သူတစ္ဦးသာရွိပါသည္။ထိုသ ူကေတာ႔၁၆-ႏွစ္မွ်သာရွိေသးေသာသမီးပ်ိဳကေလးတစ္ဦး သာျဖစ္ပါသည္။သူသည္ ရကန္းသည္တစ္ဦး၏ သမီးကေလးတစ္ဦးျဖစ္သည္။
" ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္၏စကားေတာ္မည္သည္အံ့ၾသစရာေက ာင္းေပစြ။ငါသည္ျမတ္စြာဘုရားေဟာမိန္႔သည့္ အတိုင္းမရဏႆတိကိုျဖစ္ေစျခင္း၊ပြားေစျခင္း၊မ်ားေစ ျခင္းငွာသင့္ေပ၏"ဟုဆင္ျခင္လ်က္မေမ႔မေပ်ာက္၊မပ်က ္မကြက္ပင္ မရဏႆတိ ကို ေန႔တိုင္း၊ညတိုင္းျဖစ္ေစပါသည္။ ပြားေစပါသည္။မ်ားေစပါသည္။
အပ်ိဳစင္ကေလးတစ္ဦးသာျဖစ္ေသာသမီးပ်ိဳကေလးသည္၃-ႏ စ္ဆက္တိုက္ ေန႔ေရာ၊ညပါမရဏႆတိကိုသာ မျပတ္မလပ္ျဖစ္ပြားေစပါသည္။
အာဠ၀ီ သို႔ ဓမၼခရီး ဒုတိယအႀကိမ္
တစ္ေန႔တြင္ေတာ႔ မိုးေသာက္ယံ အရုဏ္ဦးကာလမွာ ေလာက(လူ၊နတ္၊ျဗဟၼာ)မ်ားကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ က ၾကည့္ရႈဆင္ျခင္ ေတာ္မူပါသည္။ဤသို႔ဆင္ျခင္ျခင္းမ ာကၽြတ္တမ္း၀င္ႏိုင္ေသာ ေ၀ေနယ်တို႔ကိုရွာေဖြျခင္းသာျဖစ္ ပါသည္။
အရုဏ္ဦးကာလျဖစ္၍ေဇတ၀န္ေက်ာင္း၊ဂႏၶကုဋိေက်ာင္းေတ ာ္၀မွစ၍စၾကာ၀ဠာတံတိုင္းအထိရွိရွိသမွ်ေလာကသားတို႔ကို ကၽြတ္ထိုက္-မကၽြတ္ထိုက္ ခြဲျခားစိစစ္လ်က္ ဉာဏ္ေတာ္ကြန္ရက္ႀကီးကိုျဖန္႔သြားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
(ညေန ေျခာက္နာရီ၀န္းက်င္မွာမူ စၾက၀ဠာတံတိုင္းႀကီးမွစ၍ ဂႏၶကုဋိ အထိ အျပန္ခရီး အျဖစ္ တစ္ႀကိမ္ ဆင္ျခင္ပါသည္။ ဤကိစၥမွာ ဗုဒၶျမတ္စြာ ဘုရားရွင္၏ေန႔စဥ္အေလ႔အက်င့္ပင္ ျဖစ္ပါသည္) ဉာဏ္ေတာ္ႀကီးကိုျဖန္႔လ်က္ဆင္ျခင္သြားေသာအခါသတၱ၀ါအန ႏၱထဲကတစ္ဦးမွ်သာဉာဏ္ေတာ္အတြင္း ၀င္ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။
ထိုသူမွာကား၁၉-ႏွစ္မွ်သာရွိသာရွိသူ၊ရက္ကန္းသည္၏ သမီးကေလးမရဏႆတိတရားရွင္ကေလးပင္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ ဉာဏ္ေတာ္အတြင္း၀င္လာေသာေၾကာင့္ ကၽြတ္ထိုက္-မကၽြတ္ထိုက္ ဆိုသည္ကိုေသခ်ာေအာင္ ဆင္ျခင္ေတာ္မူျပန္ပါသည္။
"ငါသည္အာဠ၀ီသို႔ၾကြေရာက္ၿပီးဤသမီးပ်ိဳကေလးကို ျပႆနာေလးခု ေမးလွ်င္သမီးပ်ိဳကေလးကလည္း အေျဖေလးခုေျဖေသာအခါ သာဓုေလးႀကိမ္ေခၚေတာ္မူကာ ဂါထာတစ္ပုဒ္ကိုေဟာျပမည္။သမီးပ်ိဳကေလးသည္ ဂါထာဆံုးလ်င္ ေသာတပတၱိဖိုလ္၌တည္ကာ(ပထမအဆင့္အရ ိယာျဖစ္၍)ကၽြတ္တမ္း၀င္ေပလိမ္႕မည္။ထိုသမီးပ်ိဳေလ းကိုအမွီျပဳရ၍လူအမ်ားမွာလည္းအက်ိဳးရွိေသာ ဓမၼေဒသနာတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာေပလိမ္႕မည္။"
ဤသို႔ေသေသခ်ာခ်ာဆင္ျခင္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ၿပီးခ်င္ းရဟန္းေတာ္ငါးရာတို႔ၿခံရံေတာ္မူလ်က္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္း ေတာ္မွ အာဠ၀ီၿမိဳ႕ရွိ အဂၢါဠ၀ေက်ာင္းသို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ၾကြေတာ္မူပါသည္။
အဠ၀ီၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔ကလည္းဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားၾ ကြလာေတာ္မူေၾကာင္းၾကားသိၾက၍ေက်ာင္းေတာ္သို႔သြားကာ ပင့္ၾက၊ဖိတ္ၾကပါသည္။
မရဏႆတိ တရားရွင္ကေလးလည္းၾကားသိကာ ေက်ာင္းေတာ္ဆီသို႔ႀကိဳးႀကိဳးစားစားလာရရွာပါသည္။
"ေၾသာ္-ငါ၏ခမည္းေတာ္၊ငါ၏အရွင္ျမတ္ ငါ၏ဆရာသမား လျပည့္၀န္းကဲ႕သိုု႔မ်က္ႏွာေတာ္ရွိေတာ္မူေသာ မဟာေဂါတမဗုဒၶၾကြေတာ္မူလာၿပီတဲ႔လား။လြန္ခဲ႔ေသာ သံုးႏွစ္ေျမာက္ကေရႊအဆင္းကဲ႔သို႔ငါ၏ဆရာသမားကို ငါျမင္ဖူးခဲ႔ၿပီးၿပီ။ယခုတစ္ဖန္ ေရႊအဆင္းကဲ႕သို႔ေသာအဆင္း ေတာ္ကိုလည္းဖူးခြင့္ရေတာ႔ေပမည္။ခ်ိဳၿမိန္ေသာ၊အရသာရွီေသာ တရားျမတ္ကိုလည္းနာယူရေတာ႔ေပမည္"ဟု ၀မ္းေျမာက္စြာ က်ိတ္ႀကံေနရသူကေလးမွာ မရဏႆတိ တရားရွင္ကေလးတစ္ဦးတည္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
မႀကံ၍ကားမျဖစ္။ေက်ာင္းေတာ္သို႔ သြားႏိုင္ခြင့္က သူ႔မွာမရွိေယာင္တကား။သူ၏ဖခင္ရက္ကန္းသမားႀကီးက ရက္ကန္းစင္ရွိရာသို႔ထြက္သြားၿပီ။
"သမီးေရ ၊သူတစ္ပါးရဲ႕အ၀တ္ပုဆိုးကို ငါလက္ခံၿပီး စ ထားၿပီ။ တစ္ထြာေလာက္မွမၿပီးေသးဘူး။ယေန႔ အၿပီးသတ္ေပးရမယ္။ ရစ္လံုးကိုလ်င္ျမန္စြာ ရစ္ၿပီးယူလာခဲ႔ " ဟု မွာထားသြားခဲ႔သည္။
"ရစ္လံုးကိုရစ္ၿပီးမပို႔ႏိုင္လွ်င္အေဖကငါ့ကိုကန ္ေသာ္လည္းကန္မည္၊ရိုက္ေသာ္လည္းရိုက္လိမ္႔မည္။အင္း-ငါက ျမတ္စြာဘုရား၏တရားကိုနာခ်င္လွၿပီ။အဘယ္သို႔ျပဳရအံ့နည္း။ တရားနာဖို႔သြားရအံ့ေလာ၊သို႔မဟုတ္ရစ္လံုးကို ရစ္ၿပီးပို႔ရအံ့ေလာ"ဟုႀကံစည္ေနပါသည္။
အဂၢါဠ၀ ေက်ာင္းေတာ္ သို႔
"ရစ္လံုးရစ္ၿပီးခ်ည္ပို႔ၿပီးမွ တရားနာသြားေတာ႔အံ့"ဟု သူဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်လိုက္ပါသည္။ အဠ၀ီၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔ကေတာ႔ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရာ းႏွင့္သံဃာေတာ္တို႔ကို ဆြမ္းကပ္ၿပီးတရားနာဖို႔စုေ၀းလ်က္ ထိုင္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါသည္။ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကတရားမေ ဟာေသး။ဆိတ္ဆိတ္သာထိုင္ေနေတာ္မူပါသည္။ မည္သူကမွလည္းတရားေဟာဖို႔မေလွ်ာက္၀ံ့ဘဲ ရွိေနၾကပါသည္။
တရားရွင္ကေလးကေတာ႔ ရစ္လံုးရစ္လ်က္ အိမ္မွာပင္ရွိေန ရပါသည္။ၿပီးလွ်င္ၿပီးခ်င္းျခင္းေတာင္းထဲထည့္ကာ ဖခင္ထံ ရက္ကန္းရံုသို႔ လုိက္ပို႔သည္။သို႔ရာတြင္ ရက္ကန္းရံုသို႔အ ေရာက္မသြားႏိုင္ေသးဘဲ ေက်ာင္းေတာ္ထဲသို႔ ၀င္လာလိုက္ပါသည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကလည္း"ငါ့မွာသမီးပ်ိဳကေလးကိုအေ ၾကာင္းျပဳလ်က္ယူဇနာသံုးဆယ္ခရီးကိုေျခက်င္ၾကြခဲ႔ရ တယ္။ယေန႔လည္းသမီးေလးကလာခြင့္မရေသးပါလား။ သမီးကေလးလာခြင့္ရ၍ ေရာက္မွအႏုေမာဒနာ တရားေဟာမည္"ဟုဆံုးျဖတ္ကာ ေစာင့္ေတာ္မူဆဲပင္ရွိပါသည္။
တရားရွင္ကေလးကလည္းပရိတ္သတ္၏အစြန္အ ဖ်ားမွာရပ္လ်က္ဖူးေျမာ္လိုက္ရာ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကလည္း လည္ေတာ္ကိုဆန္႔ေတာ္မူလ်က္ ငဲ႔ၾကည့္ေတာ္မူပါသည္။
"အိုဆရာအရွင္၊ဆရာကဤသို႔ေသာပရိတ္ သတ္တို႔အလည္မွာထိုင္ေတာ္မူ၍ငါ့ကိုလွည့္ၾကည့္ေတာ ္မူပါလား။ ငါေရာက္လာျခင္းကိုအလိုရွိေတာ္မူလ်က္ပါတကား"ဟုအသ ိ၀င္ကာျခင္းေတာင္းကေလးကိုခ်ထားၿပီးဗုဒၶျမတ္စြာဘ ုရားအနီးသို႔ခ်ဥ္းကပ္သြားပါသည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ငဲ႔ၾကည့္ေတာ္မူျခင္းအမွတ္အသား ႏွင့္အတူဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္ပ ါးတို႔လည္းကြန္႔ျမဴးၿပိဳးျပက္ေတာ္မူၾကပါသည္။တရာ းရွင္သမီးပ်ိဳကေလးမွာ ေရာင္ျခည္ေတာ္တို႔အၾကားသို႔၀င္ေ ရာက္မိကာ ရွိခိုးလ်က္ သင့္တင့္စြာ ရပ္ေနပါသည္။
အေမး ႏွင့္ အေျဖ
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား။။ခ်စ္သမီးကေလး၊အဘယ္က လာသနည္း။
သမီးပ်ိဳကေလး။။မသိပါ အရွင္ျမတ္ဘုရား။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား။။ခ်စ္သမီးကေလး၊အဘယ္သို႔ သြားမည္နည္း။
သမီးပ်ိဳကေလး။။မသိပါ အရွင္ျမတ္ဘုရား။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား။။ခ်စ္သမီး၊မသိသေလာ။
သမီးပ်ိဳကေလး။။သိပါ၏။ အရွင္ျမတ္ဘုရား။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား။။ခ်စ္သမီး၊သိပါ၏ေလာ။
သမီးပ်ိဳကေလး။။မသိပါ အရွင္ျမတ္ဘုရား။
အထက္ပါအတိုင္းဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကေမးခြန္းေလးခုေမ းရာတရားရွင္ကေလးကလည္းအေျဖေလးခု ေျဖဆိုပါ သည္။အာဠ၀ီၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားတို႔က ကဲ႔ရဲ႕ၾကပါသည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကကဲ႕ရဲ႕စကားသံမ်ားကိုတားေတာ္မူ ကာ"အဘယ့္ေၾကာင့္ဤသို႔ေျဖဆိုဘိသနည္း"ဟုဆက္ လက္စစ္ေဆးေတာ္မူပါသည္။
တရားရွင္သမီးပ်ိဳကေလး၏ ရွင္းလင္းခ်က္ေလးခုတို႔ ကို သာဓု ေလးႀကိမ္ေခၚေတာ္မူပါသည္။ထို႔ေနာက္ တရားနာပရိတ္သတ္တို႔ထံငဲ႔ကာ-
"ဤမွ်ေသာသမီးပ်ိဳကေလး၏အေျဖမွန္ကိုသင္တို႔ကမသိျခ င္းေၾကာင့္သင္တို႔ကကဲ႔ရဲ႕ၾကသည္။ပညာမ်က္စိရွိသူတ ို႔ကသာ(တရားကို)ျမင္ႏိုင္သည္" ဟု ေဟာေတာ္မူပါသည္။
"အနည္းငယ္ေသာလူပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကသာအနိစၥစသည္ျဖင့္ ျမင္ႏိုင္သည္။ထိုသို႔ျမင္ႏိုင္သူ(ပညာရွိ)လူပုဂၢ ိဳလ္အနည္းစုကသာလူ႔ျပည္၊နတ္ျပည္၊ျဗဟၼာ႔ဘံု ႏွင့္နိဗၺာန္တို႔သို႔ ေရာက္ရေပသည္။လူပုဂၢိဳလ္အမ်ားစုတို႔ကားပညာမရွိ (အကန္းမ်ားျဖစ္)၍အပါယ္ေလးဘံု သို႔သြားၾကရေပသည္" ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။
ဤဂါထာအဆံုးမွာပင္တရားရွင္သမီးပ်ိဳကေလး ေသာတာပတၱိဖိုလ္တည္ပါသည္။လူအမ်ားစုတို႔လည္းပညာမ် က္စိရရွိၾကကာ အက်ိဳးမ်ားပါေတာ႔သည္။ဤအေၾကာင္းအ ရာမ်ားသည္ ဓမၼပဒအ႒ကထာ၊ဒုတိယတြဲ(၁၁ ၁-၁၁၅)တို႔ ၌ ပါရွိပါသည္။
စဥ္းစား စရာေလးမ်ား
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကဘာေၾကာင့္တရားရွင္မေလးမေရာက္မ ခ်င္းေစာင့္ေတာ္မူသနည္း။တရားရွင္မေလး၏အ က်ယ္ရွင္းျပေသာအေျဖမ်ားက ဘာေတြျဖစ္ၾကသနည္း။ တရားနာၿပီး ရက္ကန္းရံုသြားေသာအခါတရားရွင္မေလး ဘာေတြဆက္ျဖစ္သြားသနည္း။တရားရွင္မေလး၏ဖခင္ႀကီးေရာ ဘာေတြျဖစ္ေသးသနည္းဆိုတာေတြပါအ႒ကထာ မွာလာရွိပါသည္။ စာရွည္မည္စိုး၍ခ်န္လိုက္ရပါသည္။
ဤဓမၼဘေလာ့ဘ္၏အဓိက စဥ္းစားစရာရွိသည္မွာ-
(၁)၁၆-ႏွစ္သမီးတုန္းက တရားထူးမရခဲ႔ဘဲ ၁၉-ႏွစ္သမီးေရာက္မွသာ တရားထူးရျခင္းအေၾကာင္း။
(၂)တရားတစ္ခုခုကိုသင္ယူရြတ္ဖတ္၍လည္းေကာင္း၊လိုက ္နာေလ႔က်င့္၍လည္းေကာင္း၊ပြားမ်ားျခင္းေၾကာင့္အ က်ိဳးထူးမ်ား ရရွိႏိုင္ေၾကာင္း။
(၃)ယခုေခတ္ တြင္ အမ်ားဘုရားဖူးရာ ေစတီေတာ္ရွိ ရုပ္ပြားေတာ္ေရွ႕၌ "အမ်ိဳးသမီးမ်ားမသြားရ"ဟု စည္းတားထားျခင္းမွာ ဓမၼေဒသနာေတာ္ႏွင့္ညီညႊတ္မႈ မရွိ-ဟူေသာအခ်က္။
(၄)အိမ္အသီးသီးမွာ ကိုးကြယ္အပ္ေသာ ရုပ္ပြားေတာ္အသီ းသီးႏွင့္ အမ်ားအဖို႔ကိုးကြယ္အပ္ေသာ ရုပ္ပြားေတာ္တို ႔မွာဘုရားခ်င္းမတူေသာ(တန္ခိုးႀကီး၊တန္ခိုးငယ္) ျခားနားခ်က္မရွိ - ဆိုေသာအခ်က္။
(၅)ဘုရားကိုတစ္ႀကိမ္ေတြ႔၍တရားထူးရသူ၊ႏွစ္ႀကိမ္၊ သံုးႀကိမ္အႀကိမ္မ်ားစြာ ေတြ႔ရ၍တရားထူးရသူ၊(သို႔မဟုတ္)တစ ္သက္လံုးေတြ႕ရလ်က္ တရားထူး မရသူတို႕၏ကြာဟခ်က္။ စသည္တို႔ပင္ျဖစ္ပါသည္။
(၁)(၂)(၃)တို႔၏အေျဖမ်ားမွာ အထက္ပါ တင္ျပခ်က္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ၿပီးျဖစ္ပါသည္။
(၄)ႏွင့္ပတ္သက္၍မူ-ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္တို႔၏အဓိ႒ာန္၊တန္ခိုးႀကီးနတ္ျဗဟၼာ တို႔၏အေစာင့္အေရွာက္ႏွင့္အဓိ႒ာန္၊လူသူေတာ္ေကာင္ းတို႔၏အဓိ႒ာန္ဆုေတာင္းေၾကာင့္ ေစတီေတာ္မ်ားကတန ္ခိုးႀကီးတန္ခိုးငယ္။ေက်ာ္ၾကားမေက်ာ္ၾကားစသည္ျဖင့္ ျခားနားရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း"မိလိႏၵပဉွာက်မ္း" မွာလာရွိပါသည္။
(၅)ႏွင့္ပတ္သက္၍မူ-အတိအက်မေျပာ၀ံ့ပါ။
ဤ၀တၳဳပါ တရားရွင္ ရက္ကန္းသည္ သမီးကေလးကဲ႔သို႔ ဥပကတကၠတြန္း ႀကီးသည္လည္းႏွစ္ႀကိမ္ေတြ႕ရမွ တရားထူးရပါသည္။(ဗုဒၶ၀င္က်မ္း)
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ထိုကဲ႕သို႔ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားအတ ြက္ပင္ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္းအက်ိဳးမရေသာခရီးစဥ္မ်ားကိုပါ ၾကြေတာ္မူခဲ႔ေၾကာင္း သိရ၍ ပို ၾကည္ညိဳမိပါသည္။
အကယ္၍ပထမအႀကိမ္ကအက်ိဳးထူးမရ၍မၾကြခဲ႔လွ်င္ရက္ကန္ းသည္၏သမီးကေလးမွာဒုတိယအႀကိမ္ၾကြလာေသာအခါ တရားထူးမရႏိုင္ ဟု သာ သေဘာေပါက္မိပါသည္။
ဤသည္ကိုၾကည္ညိဳလွ၍ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ျမတ္ေသာခရီးစဥ္၊ ျမတ္ေသာဆြမ္းအႏုေမာဒနာ၊ျမတ္ေသာဂုဏ္တို႔ကိုပူေဇာ ္လိုက္ပါသည္။
(၂၀၀၉ခုႏွစ္၊ဒီဇင္္ဘာလ၊အနႏၱဂုဏ္ရည္မဂၢဇင္း၊မွ"မ စိုးရိမ္စာသင္သား"၏"ဆြမ္းအႏုေမာဒနာတရား"အမည္ ရေဆာင္းပါးကို (မစိုးရိမ္စာသင္သား-၏ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္)မွီျငမ္း၍ ,ျပန္လည္,မွ်ေ၀,ဓမၼဒါနျပဳျခင္းျဖစ္ပါသည္)
မူရင္းလင့္သို႔ //http://buddhismworld.ning.com/